سرخط خبرها

کشف ۲۸۰۰ گوشی سرقتی طی  حدود ۳ ماه در مرز دوغارون

  • کد خبر: ۲۰۹۷۶۳
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
کشف ۲۸۰۰ گوشی سرقتی طی  حدود ۳ ماه در مرز دوغارون
فرمانده مرزبانی کشور در گفت و گوی اختصاصی با شهرآرا مطرح کرد: کار بسیار خوبی که در خراسان‌رضوی و فقط در گذر مرزی دوغارون انجام شده است، کشف ۲۸۰۰‌تلفن همراه سرقتی تنها در دو یا سه ماه اخیر است.

سعید جلائیان | شهرآرانیوز امنیت در مرز‌های کشور بی‌شک مرهون تلاش مرزبانان است که اگر زحمات شبانه‌روزی آن‌ها نباشد، قطعا مشکلات امنیتی از مرز‌ها به عمق خاک کشور کشیده می‌شود. موضوعی که در خراسان‌رضوی با توجه هم‌مرز بودن با سه کشور دوچندان است، به‌ویژه هم‌مرز بودن با کشور افغانستان که وضعیت پرفراز و نشیبی را در سال‌های قبل پشت سر گذاشته و هنوز به ثبات نرسیده است.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که این روز‌ها مشهدی‌ها را به‌شدت متضرر کرده است، موضوع سرقت گوشی تلفن‌های همراه و انتقال آن به کشور افغانستان است، البته قاچاق موادمخدر دیگر موضوعی است که مرزبانی را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است، به‌ویژه قاچاق مخدر‌های صنعتی که مصرفش در جامعه نیز شیوع بیشتری دارد. برای اینکه بدانیم در مرز‌های کشورمان چه می‌گذرد و پروژه انسداد مرز‌ها به کجا رسید؟ در حاشیه نشست فرماندهان و معاونان مرزبانی کل کشور در مشهد، با سردار احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی کشور، گفتگو کردیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

از ابتدای امسال تاکنون چندین‌بار، خبر بروز درگیری میان مرزبانان کشور و اشرار مسلح منتشر شده است، امسال چند شهید مرزبان داشته‌ایم؟

از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ نفر از بهترین هم‌رزمان ما که بی‌شک نجیب‌ترین سربازان در جهان هستند، در مصاف با تروریست‌ها و اشراری که دل در گرو ارتش تروریستی آمریکا و سیستم جهنمی موساد بسته‌اند به شهادت رسیده‌اند. آمار شهدای ما نسبت به سال‌های قبل مقداری افزایش داشته است که دلیل آن اتفاقاتی بود که در جنوب شرق کشور رخ داد. نکته درخورتوجه در درگیری‌هایی که منجر به شهادت این سربازان شد، این است که شهدای ما اجازه ندادند مقرشان دست تروریست‌ها بیفتد و آمار تلفات اشرار ۱۰ برابر ما بوده است. در این میان مرزبانان ما نه اسیر شدند و نه مقرشان به دست تروریست‌ها افتاده است.

چندین وقت است که پروژه انسداد مرز‌های کشور آغاز شده است، هم‌اکنون این پروژه در چه شرایطی قرار دارد؟

اولویت اول ما در جنوب شرق کشور و در شمال غرب است. خوشبختانه با تصویب وزارت کشور، ستاد کل نیرو‌های مسلح و شورای امنیت ملی ۳ میلیارد یورو در سال گذشته به این پروژه اختصاص‌یافته است. هم‌اکنون این پروژه در جنوب شرق کشور در حال انجام است و به‌زودی با سرعت بیشتری ادامه پیدا می‌کند. اولویت دوم ما در شمال غرب و غرب کشور است که پرتوان انجام خواهد شد.

اختلافات مرزی با همسایگان شرقی در چه شرایطی قرار دارد؟ آیا این اختلافات جای نگرانی ندارد؟

ما در بحث جغرافیایی هیچ اختلافی با پاکستان نداریم، اگر اشکالاتی هم باشد بسیار جزئی است. در مرز با کشور افغانستان هم مشکل خاصی وجود ندارد و تنها در حد عبور و مرور مرزی و مناطق کوهستانی گاهی اختلافاتی پیش می‌آید که هروقت اشکالی پیش بیاید، در قالب جلساتی با مرزبانان افغانستانی اختلافات را حل می‌کنیم. خوشبختانه ما با همسایه‌های کشورمان مشکلی در بحث مرز‌ها نداریم.

پس از حوادثی که در برخی مرز‌های کشور از سوی گروهک‌های مسلح رخ داد، آرامش به مرز‌ها بازگشته است؟

تمامی مرز‌های ما در امنیت کامل هستند. گروه‌های ضدانقلاب گاهی تحرکاتی دارند که ما نیز هر زمان فرصتی پیدا کنیم آن‌ها را تارومار می‌کنیم. ما همواره آماده نبرد با این گروه‌های تروریستی هستیم.

وضعیت قاچاق مواد‌مخدر در مرز افغانستان پس از حضور طالبان چگونه بوده است؟

خوشبختانه شاهد کاهش کشت مواد‌مخدر در افغانستان بوده‌ایم. خود طالبان هم مخالف کشت موادمخدر در مزارع کشاورزی است و ۲۱‌درصد از هکتار‌های زیرکشت خشخاش کاهش یافته است. البته با ابزار‌ها و تکنیک‌های جدیدی که در مرز‌ها به کار گرفته‌ایم آمار کشفیات ما در مرزبانی نسبت به سال گذشته ۱۸‌درصد افزایش پیدا کرده و مجموع کشفیات به هفتاد‌تن رسیده است.

در این میان هجده‌نفر از قاچاقچیان مسلحی که قصد واردکردن موادمخدر به خاک کشورمان را داشته‌اند نیز از سوی مرزبانان به هلاکت رسیده‌اند. نکته دیگری که در مسیر کشف مواد‌مخدر شاهد آن بودیم، تغییر قاچاق مواد‌مخدر از سنتی به‌سمت صنعتی است که حجم کمتری می‌گیرد.

یکی از معضلات پیش‌روی مشهد و خراسان‌رضوی موضوع قاچاق تلفن‌های مسروقه به خارج از مرزهاست، در این زمینه وضعیت چگونه است و چه اقدامات بازدارنده‌ای در این‌باره اندیشیده شده است؟

کار بسیار خوبی که در خراسان‌رضوی و فقط در گذر مرزی دوغارون انجام شده است، کشف ۲۸۰۰‌تلفن همراه سرقتی تنها در دو یا سه ماه اخیر است. این گوشی‌ها را قاچاقچیان از سارقان در داخل کشور خریده و قصد فروش آن‌ها را در کشور همسایه داشتند. این میزان بالاترین آمار کشف تلفن همراه در کشور بوده است. قاچاقچیان، تلفن‌های سرقتی را با شگرد‌های خاصی جاسازی می‌کنند که مرزبانان کشورمان با تکیه بر تجربیات، دستگاه‌ها و سیستم‌های هوشمندی که در اختیار دارند آن‌ها را کشف می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->